Pro Bono munka tapasztalatai marketinges szemmel

Nagy Timeát és Pál Johannát kérdeztem a tapasztalataikról, amit az Igazgyöngy Alapítványnak végzett pro bono munkájuk közben szereztek.

Alapvetően Timi végezte a munka oroszlánrészét, Johanna akkor kapcsolódott be, amikor a honlapok mérései lettek beállítva.

Be tudnád mutatni magad néhány szóban?

Timi: Nagy médiaügynökségeknél dolgoztam korábban, kezdetben piackutató asszisztensként, majd 2011-től PPC-sként. 2017-ben óriási szakmai élmény volt, hogy a Google budapesti irodájában is megfordulhattam pár hónapig. 2018-ban a férjem munkája révén költöztünk Japánba, és az a kaland egyszerre repített Yokohamába és a szabadúszók világába. Azóta is egyéni vállalkozóként freelancerkedem.

Johanna: Végzettségem pszichológus és piackutató. Lassan 8 éve dolgozom digitális elemzőként.

El tudnád mondani, miért jelentkeztél, hogy segíts probono módon egy civil szervezetnek?

Timi: Régóta van bennem késztetés, hogy szeretnék társadalmilag is hasznos dolgokban részt venni, legyen az szemétszedés egy folyóparton, vagy probono marketing tanácsadás.
2018-ban már szabadúszóként találkoztam a CauseArt Platform csapatával, és nekik dolgozhattam a “Read It!”, majd az “Így figyelek rád” című kampányaikon.  
Idén a bölcsibe beszokó lányom mellett a projekt-alapú munkákkal jobban tudtam tervezni, így szándékosan ilyeneket kerestem. A ProBono-PPC csoportba bekerülésemnél külön örültem, hogy az Igazgyöngy Alapítvánnyal dolgozhatok, mert régóta követem a munkájukat.

Johanna: A PPC-probono facebook csoportban láttam meg a hirdetés. Épp volt több szabadidőm és arra gondoltam miért ne támogathatnék egy jó ügyet tudással és idővel.

Milyen tapasztalatokat szereztél a közös munka folyamán? 

Timi: Csupa okos, a saját szakterületén lelkes és profi, számomra inspiráló és kedves emberrel találkoztam a Szuno és az Igazgyöngy kapcsán. 

Szakmai kapcsolatépítésre is tökéletes egy ilyen probono projekt. A megbeszélések során merült fel a csapat egyik tagjában, hogy más, fizetős projektjén is híján vannak PPC-s ismereteknek. Mivel az időmbe épp belefért, így azt a munkát is el tudtam vállalni.
Korábban az Igazgyöngy kapcsán főleg a képzőművészeti foglalkozásokról hallottam, amiket 6 településen 500-nál is több gyereknek tartanak. A közös munka során ismertem meg a többi tevékenységüket, és láthattam be kicsit a “színfalak mögé”, hogy milyen összetett munka is az, amit ők végeznek. A Szuno projektet példaértékűnek tartom, nagyon szorítok nekik, hogy sikerüljön önfenntartóvá tenni a vállalkozásukat. Természetesen máskor is szívesen segítek majd nekik, probono alapon, ha szükség lesz rám.

Johanna: Csak egy rövidebb feladat erejéig csatlakoztam a kezdeményezéshez, de így is megtapasztalhattam milyen egy jó ügyért közösen dolgozni.

Mennyiben tartod másnak az ilyen jellegű segítést, mint egy forprofit szervezetnek végzett munkát?

Timi: Leginkább a kis- és/vagy kezdő vállalkozásoknak végzett korábbi forprofit munkáimhoz tudom hasonlítani a probono alapú együttműködéseket. Kis büdzséből, kevés emberi erőforrással, gyakrabban egyeztetve az eredményekről a kampány ideje alatt is, próbálunk minél többet kihozni a lehetőségekből. Cserébe a témák, a termékek, a szolgáltatások és a rajtuk dolgozó emberek inspirálóak, és az az öröm, amit akkor érzel, ha bármit is tudtál nekik segíteni, feledtet minden nehézséget, ami menet közben felmerült.

Johanna: Digitális világban jelen lenni elengedhetetlen ma már, de nem minden szervezet engedheti meg magának azt a költséget, amibe egy digitális “háttér” kiépítése kerül.Jó érzés, hogy önkéntes munkával lehet az ilyen szervezeteknek segíteni.

Pontosan milyen tevékenységekkel tudtad segíteni a civil szervezet online marketing tevékenységét?

Timi: A Szuno.com csapata már régóta figyel tudatosan a marketingre. Mire én belecsöppentem a feladatokba, már volt kész marketingstratégiájuk, megújították a webshopjukat, mindezt egy önkéntes marketing szakember segítségével. Nekem a már meglévő stratégiát szem előtt tartva kellett az online hirdetési lehetőségeket felvázolni, és együtt okoskodtuk ki, hogy a rendelkezésre álló büdzséből és emberi erőforrásból miket próbáljunk ki.

A Szuno Facebook oldala már 6000 követővel rendelkező, aktív közösség. Az együttműködésünk során átbeszéltük az addigi social media tevékenységüket, a posztok témáit, időzítését, és meghatároztuk, hogy mikor, mely általuk definiált célcsoportokra, milyen üzenettel érdemes fizetett hirdetéseket futtatni, hogy új emberekhez érjenek el.

A Google Analytics fiókból kisebb elemzéseket végeztem, hogy megmutassam, mire használható jól az a felület számukra. A tesztkampányok közben és után pedig riportoltam nekik a tanulságokat a GA-ban látható eredmények alapján.
Az alapítvány Google Ad Grants fiókját együtt “megtaláltuk”, rendbe tettük és aktiváltuk, hogy használni tudják adománygyűjtésre és önkéntesek toborzására az év folyamán. 

Johanna: Két weboldal Analytics mérésének a beállításával támogattam a szervezetet. Tag Manager segítségével setupoltam a méréseket. Így a Szuno.com és az Igazgyöngy Alapítvány weboldalának Google Analytics 4 fiókjai is rendben gyűjtik az adatokat.

Kinek és miért ajánlod, hogy jelentkezzen és segítsen probono módon civil szervezeteknek?

Timi: Általánosságban társadalmi problémák iránt érzékeny, tenni vágyó embereknek, akik szívesen ismerkednek és dolgoznak együtt új arcokkal. 
Konkrétabban: szabadúszóknak, akiknek hiányzik egy kis csapatmunka, és épp belefér az idejükbe egy rövid projekt. Nagy médiaügynökségek dolgozóinak, akik szeretnék próbára tenni magukat egy új csapatban anélkül, hogy munkahelyet váltanának, és nem félnek a szokásos PPC-s dolgok mellett akár SEO-s vagy email marketing kérdésekben is “utánajárós” feladatokat vállalni.

Johanna: Segíteni jó! A segítés mellett plusz tapasztalatra is szert tehet az ember és új embereket ismerhet meg. 

Ha kedvet kaptál a pro bono munkához, csatlakozz a szakmai csoportunkhoz.
https://probono-ppc.hu/ppc-szakember/
FB csoport: PPC-probono

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük